maanantai 27. syyskuuta 2010

LA

Huomioi Hollywood-kyltti taustalla
Santa Barbarasta matka jatkui amerikkalaiseen tapaan leveitä moottoriteitä pitkin kohti nykyihmisen kulttuuriperinnön kehtoa eli Los Angelesia. Mitä lähemmäksi kaupunkia pääsimme sitä enemmän liikenne alkoi ruuhkautumaan. Ajoimme kaupunkiin tietysti Mulholland driven ja Hollywood Hillsin kautta, koska pitihän se kuuluisa Hollywood-kyltti nähdä ja etenkin kuvata. Kyltissä ei sinällään mitään ihmeellistä ollut, mutta maisemat näköalakukkulan päältä olivat kyllä hienot.

Kaupungissa kävimme ensi töiksemme tarkastelemassa Walk of Famea sekä Madame Tussaudin vahakabinettia, jossa jokainen sai poseerata oman idolinsa vieressä(?). Aitoja julkkiksia ei näkynyt vaikka tiettävästi heitäkin lähistöllä jonkin verran asuu. Käytiin ajelemassa myös ympäri rikkaiden ja kuuluisien asuinalueita, kuten Beverly Hillsiä, mutta joka talon edessä oli niin korkea aita että oli vaikea sanoa minkälaisia taloja siellä oli, oletettavasti isoja ja kalliita.

Löysimme myös kohtalaisen majapaikan hieman kauempana keskustasta, San Fernandosta. Motellia ympäröivästä kolme metriä korkeasta metalliaidasta pystyi päättelemään että suurkaupungin turvaan oltiin saavuttu. Toki täältäkin löytyi poreallas ja jääpalakone, kuten lähes kaikista muistakin matkan motelleista. Myös ruokapuoli oli turvattu tien toisella puolella sijaitsevan dinerin ja McDonaldsin ansiosta. Tosin tien yli piti mennä käytännössä autolla, koska mitään suojateitä tms. ei Amerikan ihmemaalla paljoa näkynyt kaupunkien keskustoja lukuunottamatta.

Seuraavaksi päiväksi olikin suunniteltua ohjelmaa, nimittäin vierailu Universal studios-huvipuistoon. Liput kyseiseen paikkaan maksoivat jonkin verran, mutta ainakin omasta mielestäni paikka oli hintansa arvoinen. Etenkin Waterworld-show oli hienosti toteutettu eräänlainen live-elokuva. Lisäksi eri elokuvien henkeen tehdyt vuoristoradat (esim. Jurassic Park) olivat viihdyttäviä. Itse elokuvien ja sarjojen kuvauksissa käytettyjen lavasteiden katsomiseen tarkoitettu kiertoajelu oli ehkä lievä pettymys. Päivä kului kuitenkin todella nopeasti ja lähdettiin pois vasta lähes sulkemisaikaan, eikä ehditty edes kiertää kaikkia huvituksia! Rankan päivän jälkeen tankattiin rasvaa ja hiilihydraatteja Domino's pizzoilla. Nälkä lähtee hyvin jo pienelläkin pizzalla, juustossa ei nimittäin ole säästelty.

Viimeisenä päivänä ennen Vegasiin lähtöä kävimme vielä katsomassa paikallista LA:n rantaelämää ja pelasimme toki täälläkin rantalentopalloa. Bongailimme myös hengenpelastajien torneja, mutta ei näkynyt yhtään Baywatchin sankaria. Ilmeisesti paikallisten lomakausi oli ohitse, ainakin ihmismäärästä päätelllen, eikä rannalla suoritettu enää aktiivista valvontaa. Kelien puolesta rantakelit olivat kyllä mainiot. Tuomo, Lasse ja Tuukka lähtivät jo aamulla ajamaan Vegasiin; Tuomo ja Lasse kotimaan lentoa varten, Tuukka lähinnä kiertelemään Outlet myymälöitä ja tekemään edullisia ostoksia.