sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Sydney - perhe vierailulla, osa 2

Kävelypainoitteisen Blue Mountainsin reissun jälkeen oli mukava ottaa vähän rennommin. Sunnuntaina kävimme Australialaiseen tapaan grillailemassa hoitotyttöni luona. Siellä päivä vierähtikin mukavasti rupatellen ja hyvästä ruoasta nauttien. Illalla kävimme vielä virkistymässä kotirannallamme. Olimme ostaneet uimalasit joita kerkesin testailla tovin kunnes törmäsin isoon valkoiseen meduusaan. Kiljahdusten saattelemana juoksin pois vedestä muut tiukasti kannoillani. Myöhemmin selvitin, että kyseessä oli harmiton Moon Jellyfish eli korvameduusa, joita mitä todennäköisimmin tulemme näkemään kesän myötä enemmänkin.

Seuraavalla viikolla päätimme tutustua taas hieman lisää kaupunkiin. Kävimme syömässä lounaan Sydneyn Fish Marketilla, jossa tilasimme koko porukalle ison lautasellisen erilaisia mereneläviä sekä ranskalaisia. Lounaan jälkeen suuntasimme Madame Tussaudsille sekä Sydney Tower Eye:en. Päivä oli selkeä ja aurinkoinen, täydellinen päivä Sydneyn tarkasteluun yläilmoista. Maisemat olivat upeita ja onnistuimmepa paikantamaan oman kotirantammekin kaukana horisontissa.

Tiistaina tulimme hoitotyttöni kanssa Brighton le Sandsiin, jossa vietimme mukavan päivän tutustuen kotimme lähimaastoon. Loppuviikosta, kun minä myös lomailin, pääsimme vihdoin nauttimaan kunnon rantaelämästä. Ensimmäisenä suuntasimme kuuluisalle Bondi Beachille. Ihmisiä oli valtavasti ja välillä meressä mainasi olla ruuhkaista. Toki meressähän olisi tilaa vaikka kuinka, mutta muun muassa virtausten takia on tärkeää pysyä lipuilla merkityllä uintialueella. Isot aallot viihdyttivät meitä pitkän tovin ja satuimmepa törmäämään muutamaan tv:stä tuttuun julkkikseenkin.

Bondi Beach
Seuraavana oli vuorossa suomalaisten suosima Manly. Muiden suunnatessa malttamattomina rannalle iskä innostui shoppailemaan tuliaisia ja matkamuistoja. Pian myös Miika kyllästyi pelkkään makoiluun ja innostui ajatuksesta, johon liittyi aallot ja bodyboard. Olihan sellainen hänelle sitten hommattava. Ostimme halvimman mahdollisen bodyboardin ja se valitettavasti ehkä näkyi myös laadussa - vain hetken aalloissa leikkimisen jälkeen lauta oli poikki. Kuulemma sitä pystyi silti vielä käyttämään ja ainakin kyyti oli ollut isojen aaltojen ansiosta hurjaa. Rannalla touhuilun jälkeen suuntasimme hot dog- paikan kautta Manly SEA LIFE Sanctuaryyn, koska aikaisemmin vanhemmillemme ostamaamme lippupakettiin kuului myös tämä kohde. Keskustan aquariumiin verrattuna pidän ehkä tästä paikasta enemmän. Toki paikka on aika pieni, eikä nähtävää ole lähestään yhtä paljon kuin keskustassa, mutta ihmisiä on huomattavasti vähemmän ja haita sekä rauskuja näkee mielestäni täällä paremmin.

Manly

Rantateema jatkui. Seuraavan päivän vietimme Maroubra beachilla ja koska oli viikonloppu näytti myös monella muulla olevan samanlaiset suunnitelmat. Aallot olivat täällä isompia kuin yhdelläkään aikaisemmalla rannalla mutta se ei näyttänyt ainakaan miehiä haittaavan. Jossain vaiheessa huomasimme rannan tuntumassa sinertäviä meduusoja ja pian kuulimmekin rantavahtien varoituksen Blue Bottleista. Muualla maailmalla ne tunnetaan nimellä Portuguese Man o War eli Portugalinsotalaiva ja ne polttavat erittäin kipeästi. Tieto sai ainakin minut pysymään poissa vedestä.

Maroubra
Illalla ohjelmassa oli illallinen The Rocksin alueella. Veimme auton tuttuun parkkihalliin ja jatkoimme matkaa kävellen. Aluksi kiertelimme hieman The Royal Botanic Gardensilla, josta saimme hienoja kuvia kaupungista sekä Sydneyn kuuluisimmista nähtävyyksistä. The Rocksilla jouduimme etsimään ruokapaikkaa jonkin verran ennen kuin päädyimme samaan Italialaiseen ravintolaan jossa olin käynyt aikaisemmin edellisten vieraittemme kanssa. Mahat pullollaan pitsaa ja pastaa jatkoimme historiallisen ja Sydneyn vanhimman alueen tutkimista. Illan pimeydessä ja kaupungin valojen loisteessa oli tunnelmallista kävellä takaisin autolle.

Ihanan ja ikimuistoisen kolmen viikon jälkeen oli aika palata takaisin arkeen. Vieraittemme lento lähtisi vasta parin päivän päästä, joten he pystyivät rauhassa valmistautumaan pitkään lentoon meidän aloitellessa työviikkoa. Tiistaina jätimmekin hyvästit perheellemme ja pienen laukkusähellyksen jälkeen he pääsivät aloittamaan pitkän kotimatkan. Kiitos Ari, Tuija ja Risto ja tervetuloa uudelleen!

- Maiju

1. Sydämelliset kiitoksemme Maiju ja Miika !!!
    Teitte matkastamme ikimuistoisen !!!

2. Oli todella antoisa kolme viikkoa; tuntuu, että näin enemmän upeita nähtävyyksiä ja telkkaristakin tuttuja paikkoja ja sain uusia kokemuksia, kuin edeltävän reilun puolen vuosisadan mittaisen elämänjakson aikana. Kiitos Maiju ja Miika opastuksesta ja mukavasta majapaikasta. Onnea "Nappulan" odotukseen ja hyvää kesää.