Husavik |
Aamupala oli juuri niin hyvä kuin olimme osanneet odottaakin; tuoretta maitoa, itse tehtyä juustoa, leipää ja paljon muuta. Avainten luovuttamisen jälkeen kävimme vielä ennen lähtöä ihastelemassa navetan puolella toissapäivänä syntyneitä vasikoita. Tällä kertaa matka jatkui navetan hajuisina Husavikiin, jossa meidän oli tarkoitus bongailla valaita. Matkalla joutuime taas pariin otteeseen pysähtymään ja "potkimaan" renkaisiin kerääntynyttä jäätä.
Olimme hyvissä ajoin perillä Husavikissa ja ajattelimme lähteä kello 12 veneellä katselemaan valaita North Sailingin kanssa. Kuitenkin juuri lipunostohetkellä meille ilmoitettiin, ettei kyseinen laiva lähtisikään kovan merenkäynnin vuoksi. Ilma oli kohtalainen - hieman synkkä, pientä lumisadetta ja kovaa tuulta (kuten Islannissa on tapana). Saimme kuitenkin liput klo: 13.30 lähtevään laivaan, joka oli hieman isompi ja soveltuvampi "isoon" aallokkoon. Aikaa oli runsaasti, joten ehdimme kiertää rauhassa valasmuseossa jonka sisäänpääsy kuului valasretken hintaan. Museo oli todellakin tutustumisen arvoinen! Museokierroksen jälkeen kävimme syömässä satamassa olevassa ravintolassa. Täysillä vatsoilla oli hyvä lähteä 3 tuntia kestävälle veneretkelle (myöhemmin saatoin olla asiasta eri mieltä).
Husavikista suuntasimme Akureyriin. Katselimme jatkuvasti silmät tarkkana majapaikkoja, mutta mitään varteenotettavaa ei tullut vastaan. Akureyristäkin jouduimme katselemaan tovin ennen kuin löysimme hostellin (tässäkin Miikan puhelimen navigaattorista oli oiva apu). Varasimme hostellista kaksi huonetta; Tuijalle ja Ristolle suihkullisen ja meille vaatimattomamman. Ennen huoneisiin majoittumista lähdimme kuitenkin nälän ajamina etsimään ruokaa. Hostelli suositteli meille lähistöllä olevaa ravintolaa, mutta se oli täynnä. Olisikohan vapulla ollut vaikutusta? Pienen etsimisen jälkeen löysimme kuitenkin viihtyisän näköisen italialaisen ravintolan. Ruokiin oli kuitenkin laitettu suolaa hieman runsaammalla kädellä, ainakin minun keittooni ja Tuija risottoon, joten se laski roimasti ravintolan arvosanaa. Minulle ruoka ei tahtonut muutenkaan maistua, sillä olo tuntui vieläkin hieman keinuvalle. Illalla pelasimme vielä hieman korttia, keitimme kahvia ja söimme hedelmiä.
7. päivä
Glaumbaer |
Matkalla kävimme kansanmuseossa (Glaumbaer) ihastelemassa perinteistä Islantilaista 1700-luvun asumusta. Paikka oli sisustettu näyttävillä vanhoilla huonekaluilla ja tavaroilla ja paikka itsessäänkin henki vanhanajan tuntua maaseinineen ja kattoineen. Kansanmuseokierroksen jälkeen jatkoimme matkaa Saudarkrokuria jossa kävimme tutustumassa kalannahkamyymälään (Gestastofa Sútarans), jonka yhteydessä toimi maailman yksi harvoista kalannahkatehtaista. Myymälästä olisi saanut kalannahkaa jokaisessa eri värissä, mutta me jätimme tuliaisten oston tällä kertaa myöhemmäksi. Kävimme vielä syömässä aasialaisvaikutteisessa Hard wok cafe- nimisessä ravintolassa. Söimme maittavan aterian buffetpöydästä ja suuntasimme toiveikkaina takaisin hevostilalle. Keli oli kuitenkin mennyt vain huonompaan suuntaan ja päätimme jättää ratsastuksen siltä päivältä väliin. Majoituimme hevostilan mökkiin, joka osoittautui todella tilavaksi ja viihtyisäksi. Mökit olivat kaikki ympyrämuodostelmassa ja keskellä oli kuuma-allas.
Kävimme ostamassa iltaruoka- ja aamupala-ainekset läheisestä pikkukaupasta ja vietimme mukavan loppupäivän kuntoillen (Maijun rankka kuntopiiri + venyttelyt), herkutellen, korttia pelaten ja kuumassa altaassa lilluen.
8. päivä
Oppaaksemme ratsastusretkelle lähti kaksi tyttöä, Saksalainen ja Hollantilainen. Tyttöjen mukaan suurin osa Islannin hevostilojen työntekijöistä on ulkomaalaisia; tulevat kesäksi töihin ja palaavat taas talvella jatkamaan opintojaan ym. kotimaahansa. Se olisi unelmakesätyöpaikka minullekin. Toinen tytöistä kertoi meille ratsastuksen perusteet, jonka Miika tulkkasi Tuijalle ja Ristolle: "helppoahan se on!" Sitten ei muuta kuin ratsaille.
Teimme noin tunnin mittaisen kävelylenkin, johon sisältyi yksi vauhdikkaampi tölttipätkä. Riston harmiksi hänen hevosensa ei osannut töltätä, mutta pääsi hänkin silti nauttimaan hieman vauhdin huumasta. Olimme jo melkein perillä kun toinen tytöistä ehdotti minulle, että menisimme kahdestaan pienen vauhdikkaamman ekstralenkin. Kivaa oli, enkä olisi millään halunnut tulla alas hevosen selästä.
Riisuimme lämpimät haalarit, palautimme ne toimistolle ja jatkoimme matkaa yhtä kokemusta rikkaampina. Tarkoituksemme oli ajaa Reykjavikiin asti, jos Miika vain suinkin jaksaisi. Pysähdyimme syömässä matkan varrella ravintolassa, joka tarjosi buffetlounaan. Matka jatkuessa Miika sai yllättäen puhelun hevostilalta; minun takkini oli jäänyt sinne. Miika ja Risto olivat aikaisemmin palauttaneet lämpimät haalarimme toimistolle ja niiden mukana jättäneet myös takkini sinne. Onneksi tilan omistajat olivat äärimmäisen mukavia ja ehdottivat, että lähettäisivät takin seuraavalla bussilla Reykjavikiin, josta voisimme sen käydä hakemassa. Olimme helpottuneita kun meidän ei tarvinnut kääntyä takaisin.
Hallgrímskirkja |
Majoittumisen jälkeen päätimme haukata hieman raitista ilmaa ja etsiä jonkin mukavan ruokapaikan. Päivä oli pilvinen ja vettä tihutti, mutta oikealla vaatetuksella se ei meitä haitannut. Ydinkeskustaan oli ainoastaan muutama korttelinväli ja kerkesimme pienen kävelylenkin aikana nähdä paljon. Reykjavikin keskustan talot ja kadut ovat idyllisiä ja hohkaavat vanhanajan tunnelmaa. Kaukaa katsottuna talot näyttävät puisilta, mutta lähempää tarkastellessa huomaa, että rakennusmateriaali onkin peltiä. Totta, eihän Islannissa juurikaan kasva puita. Kävimme myös ihailemassa ihan kaupungin ytimessä olevan kukkulan päällä olevaa kirkkoa – Hallgrímskirkja. Kaupunkikierroksen jälkeen kävimme syömässä hyvin ja palasimme hostellille.
Myöhemmin illalla kävimme Miikan kanssa hakemassa bussiasemalta takkini, joka oli onnekkasti matkanut perässämme Reykjavikiin.
9. päivä

10. päivä
Blue Lagoon |
Lähdimme siis hyvissä ajoin ajelemaan. Päätimme kuitenkin ajella hieman kiertotietä ja poikkesimme mm. Blue Lagoonilla. Paikka oli täynnä turisteja ja hinnat olivat pilvissä. Meillä ei ollut missään vaiheessa tarkoituksena edes käydä siellä, mutta olihan se, kaikkine turisteineen, näkemisen arvoinen paikka. Olimme mielissämme kun olimme käyneet jo aikaisemmin vastaavassa paikassa Myvatnissa. Jatkoimme matkaa läheiselle majakalle ja matkalla eteemme osui pieni kylä, jossa kävimme syömässä pizzat. Täysillä mahoilla jatkoimme majakan metsästystä. Osuimme kuitenkin ensiksi Hveririn kaltaiselle geotermaaliselle alueelle, jossa saimme taas haistella rikinkatkuisia höyryjä. Majakka siinsi jonkin matkan päässä merenrannalla mutta kello oli jo sen verran paljon, ettemme viitsineet kävellä majakalle saakka. Jatkoimme matkaa ja ohitimme taas kohdan jossa mannerlaatat eroavat toisistaan.
Olimme ajoissa perillä ja kävimme viemässä tavarat hotellille ja palautimme Miikan kanssa auton lentokentälle. Ennen auton palauttamista meidän oli tarkoitus tankata auto täyteen, mutta se ei ollutkaan ihan niin yksinkertaista. Bensa-asemaa kun ei meinannut löytyä sitten millään. Saimme kuitenkin auton palautettua, eikä autoa pahoin kohdellut kelikään ollut jättänyt sen suurempia jälkiä. Otimme lentokentältä taksin ja palasimme hotellille. Nappasimme matkalla skyrrit välipalaksi ja suuntasimme hotellin kuntosalille. Teimme kunnon treenin, sillä Kiinassa lihaskuntotreenit jäävät todennäköisesti vähälle. Tuija ja Ristokin innostuivat kuntoilemaan hieman kanssamme. Salitreenin jälkeen olimmekin taas nälkäisiä ja päädyimme samaan ravintolaan, jossa kävimme ensimmäisenä päivänä. Päädyimme maistamaan valasta, joka meidän ihmeeksemme maistui enemmän riistalle kuin kalalle.
11. päivä
Seuraavana päivänä lento lähti aikaisin ja herätyskello herätti meidät klo: 5. Söimme itsemme taas ähkyyn aamupalalla ja valmistauduimme Miikan kanssa edessä olevaan reilun 11 tunnin lentorupeamaan. Ensin 3 tuntia Suomeen, josta matka jatkuisi taas kohti Kiinaa.
Lento Suomeen sujui leppoisasti. Hyvästelimme Tuijan ja Riston lentokentällä ja jätimme heidät nauttimaan Suomen alkavasta kesästä ja suuntasimme itse ajatuksemme kohti Kiinaa ja Pekingiä.
Tuija ja Risto Euraasian- ja me Pohjois-Amerikan mannerlaatalla |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti